Sider

søndag 17. august 2014

Forbredelse til XREID 2014

Årets store mål har hele tiden vært XREID. Etter Vestfold ultra ble det fokus på å få flest mulig kilometere i XREID traseen. Jeg hadde bestemt meg for å gjøre meg kjent med mest mulig av XREID løypa.

1 juli dro jeg tidlig til Rjukan og gikk fra bunn av Krossobanen frem til ca 5 km fra Kaalhovd før jeg snudde å gikk samme veg tilbake. Totalt en rolig tur på 58 km.

På veg mot toppen av Krossobanen med Gaustatoppen i bakgrunnen

På veg mot Kalhovd, enkelte steder fortsatt mye snø.

Gaustatoppen i horisonten


Uka etter dro jeg mot Rjukan og kjørte bil frem til ca 8 km fra Kalhovd hvor vegen fortsatt var stengt. Jeg syklet forbi Kalhovd frem til Mår hvor jeg gikk forbi Mårbu og nesten halvegs fra Mårbu Sandhaug. Jeg var spent på hvor mye snø det var da YR meldte at Hardangervidda var fortsatt dekket av snø. Bortsett fra enkelte store felt med snø samt mye vannføring så var stien relativt tørr. Mot kvelden var det nydelig vær. Jeg satte opp tarpen og varmet kveldsmat før jeg la meg i soveposen.

Dagen etter begynte dagen med fortsatt pent vær. Jeg gikk tilbake samme veg. På slutten ble det dårlig vær med regn slik at jeg fikk testet det nye vindtøyet.

Hadde en fin to dagers tur på 56 km gåing og 30 km sykkel. Tross flotte forhold møtte jeg ikke et menneske etter Kalhovd.

Overnatting alene på Hardangervidda

På veg tilbake mot Mårbu
To uker før XREID deltok jeg på Viking Challenge som er et 12 km motbakkeløp fra Rjukan opp til Gaustatoppen i nøyaktig samme trase som avslutningen av XREID. 

Bestemte meg før løpet å ta det rolig og kom på toppen på 3:10:27. 

En fin helg sammen med kollega Stian og gutta hans.

Mads, Henrik og Stian Hagberg klar før start Viking Challenge





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar