Sider

søndag 17. april 2016

Langtur fra Oslo S til Hakadal

Hørte nylig om Berghem UltraRondane 400K som er et 7 dagers Ultraløp planlagt neste år. Bestemte meg for å pakke sekk for overnatting og gå første etappe fra Oslo til Eidsvoll verk. For å få med tarp, varm sovepose, underlag, varme klær og mat ble sekken på 14 kg.

Jeg tok toget fra Asker til Oslo S og gikk første del av traseen som gikk opp langs Akerselva. Denne traseen er den samme som Ecotrail opp til Maridalsvannet (se blogginnlegg fra våren 2015).

Turen gikk raskt opp til jeg snudde ved Maridalsvannet. På veg tilbake på andre siden av Akerseilva bommet jeg litt før jeg fant frem til stien på vestsiden av Maridalsvannet. Derfra var det relativt fine stier og noe grusveg frem til Skjersjøen. Da jeg hadde spisepause ved demningen traff jeg på Anne Britt Bringedal som var på treningstur med datteren.

Etter Skjersjøen gikk jeg Ecotrail traseen til Fagervann i motsatt retning. Her var korte strekninger fortsatt dekket med snø. Frem til nå var også stien godt merket med Rondanestien.

Ved Øyungen ble stien og merkingen dårligere. Etterhvert ble det også mer snø. Stien ble også dårligere. Dette førte til at resten av turen gikk en del senere enn antatt. Da jeg nærmet meg Hakadal skrinla jeg overnattingsplanene og målet om og nå Eidsvoll Verk. Jeg stoppet ved Hakadal og tok toget hjem derfra.

På turen brukte jeg GPX spor fra ut.no (søk på Rondanestien). Fant ut at merkingen av stien ikke stemte helt med GPX sporet enkelte steder.

Hele turen på 36 km tok nesten 11 timer. En del tid gikk med på å finne rette sti samt snø.  Siste delen av stien var mer krevende enn jeg håpet.

Jeg er spent på nærmere beskrivelse av Berghem UltraRondane 400K arrangementet og om tidskravene blir for harde for evt deltakelse.

Mulig jeg prøver meg på neste del av stien en av de nærmeste helgene.





På veg mot Skjersjøen



Ved Øyungen









På veg ned mot Hakadal stasjon




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar