Sider

lørdag 11. juli 2015

XTERRA Open Water Horten - Moss 2015

Stilte til start igjen på på Horten Moss. I år var det ca 65 deltakere til start. Var bekymret før start på grunn av noe mer vind var meldt på forhånd. noe som vanligvis betyr mer bølger. Cut-off tiden ved Jeløy var også begrenset til 2:15 etter start. Treningsgrunnlaget kunne vært bedre, men 24 ttreningsøkter sålangt i år var betydelig bedre enn 8 treningsøkter i 2014. Jeg hadde også investert i ny våtdrakt da den forrige begynte å få mange rifter.

Startskuddet gikk 7:30. Jeg bestemte meg for å åpne litt hardt for å prøve å ikke bli liggende alene. Passerte relativt raskt et par personer som svømte bryst. Før jeg nærmet meg land på andre siden prøvde jeg etter beste evne å navigere etter andre svømmere samt kajakker og følge båter. Når jeg så odden på Jeløya siktet jeg meg inn på denne, men sørget å ligge litt syd for odden for å ungå å komme feil inn mot land slik jeg gjorde sist år. Sjekket klokken etter ca 1:15 og så at jeg hadde holdt god fart. Etterhvert ble jeg bekymret fordi odden aldri nærmet seg. Så da at Bastøfergen passerte nærmere enn jeg trodde den skulle. Så også at rødekors båt og tidvis en redningsskjøyte lå syd for meg. Etterhvert som cut-off tiden var pasert begynte jeg å skjønne at jeg hadde ligget for langt syd og at det var Reiertangen nærmere Moss jeg hele tiden svømte mot. Jeg hadde bommet på mat og drikkestasjonen og måtte bare fortsette uten tilførsel av næring. Da jeg nærmet meg Reiertangen så jeg en som svømte et stykke foran meg og skjønte at jeg var i ferd med å komme inn på riktig kurs igjen. Det var småbølger hele vegen og jeg var litt småuggen det meste av tiden, men ble heldigvis ikke ordentlig kvalm. Inn fjorden til Moss stilnet heldigvis sjøen og jeg kunne øke farten noe inn til mål. Veldig bra å komme i mål til jubel fra de fleste deltakerne og samt publikum ved mål. Jeg kom i mål på ca 4:10 som er en forbedring fra 2014 på nesten 45 min. Sisemann i mål kom inn 10-15 minutter senere. Fikk vite atnoen ikke hadde klart cut-off tiden også.

Kursen min er tegnet inn.  Totalt viste GPS klokka over 10.5 km

Så i ettertid at mange andre også hadde slitt med navigeringen i år.

Takk for flott arrangement til Tom Remman & Co.

Blå finisher trøye!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar