Sider

fredag 2. juni 2017

Soria Moria til Verdens Ende 2017




Ved starten dagen før løpet
Nok en gang meldte jeg på noe som jeg på forhånd så som lite sannsynlig at jeg ville klare å fullføre.

Før løpet lastet jeg opp traseen og gjennom mange turer i vår var jeg igjennom løypa nesten ned til Tønsberg.

Da traseen ble justert før løpet var jeg innom å sjekket endringene med sykkel og løping frem til ca 100 km i løpet.

Før løpet satte jeg meg som mål å nå Drammen etter 8 timer og Hanekleiva etter 16 timer.

Jeg benyttet meg av tilbudet om mat og rimelig overnatting på Soria Moria Hotell.

Jeg hadde en hyggelig kveld med arrangørene og noen av deltakerne og var med ut etter middagen for å sette opp vimpler.

Etter en god natt søvn stilte jeg til start sammen med 17 andre startende.

Som vanlig forsvant alle konkurrenter etter ca 2 km.

Været var varmt og jeg passet på å drikke ofte. Etter ca 15 km var jeg innom første drikke og matstasjon som var den lokale Coop Extra butikken.

Etter nye nye 17km i varierende terreng var jeg innom Kiwi på Lierskogen før traseen gikk inn I Kjekstadmarka før man fulgte en sti ned til trafikert veg mot Drammen.

Før start hadde jeg bestemt meg for å spare bena på asfalten og gikk raskt 6 km på asfalt til jeg passerte Drammensbrua etter 8:20.

Etter et besøk på Shellstasjonen tok jeg frem stavene før den bratte stigningen opp mot Konnerud.

Etter en del lett terreng fra Konnerud til Andorsrud begynte stigningene opp mot 500m på sti og grusvei.

Da jeg skulle inn på stien mot Montebello tok jeg frem hodelykta. Hadde da tro på å nå Hanekleiva (78 km) til kl 2 på natta, dvs innen 16 timer. Garmin GPS viste for mange km i forhold til traseen på lommekjent og det viste seg da at det ble 4 km lenger enn planlagt.

Fotografen på løpet møtte med 3-4 km før Hanekleiva og jeg fikk hyggelig følge frem til matstasjonen.

Da jeg kom til matastasjonen var det fortsatt masse mat og jeg valgte pasta med buljong og supllerte med litt sjokolade før jeg fortsatte etter ca 10 minutter. Jeg gikk ut fra matstasjonen 16:40 etter start noe som var 20 minutter før cutoff.

Jeg viste da at dette gikk for tregt, men hadde ikke noe mer fornuftig å gjøre enn å fortsette da jeg ikke hadde noen til å hente meg før morgenen etter.

Etter 4-5 km stigning til Hvittingen var jeg ganske tom og hadde en lengre spisepause.

Bena begynte å bli såre og det gikk tregt i nedoverbakkene til Orebergvannet.

Etter lett sti frem til Island og kryssing av E18 var jeg trøtt og satte meg ned og småduppet en 15 minutter før jeg prøvde å ringe de som skulle hente meg.

Da ingen svarte fortsatte jeg videre inn på en grusveg og fortsatte ca 10 km kom frem til neste asfaltveg.

Det  største hinderet for å fortsette var to småtær som begynte å bli vonde med vannblemmer.

Da jeg stoppet hadde jeg vært ute i vel 24 timer og tilbakelagt 100km. Jeg regnet med at jeg ville kommet frem 3-4 timer for sent hvis jeg fortsatte. Da var det igjen ca 9 km til matstasjonen ved Hengsrød.

Jringte etter Alexander som kom å hentet meg før vi dro til Verdens ende for å hente tøy.

Takk til Mona og Einar for kjempearrangement. Anbefales på det varmeste. Håper det blir arrangement til neste år også.



Så langt kom jeg







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar